Gedragsverandering van kinderen begint bij de ouders

door Chaja Zeegers in Trouw

Miljoenen mensen zitten in therapie als gevolg van hun opvoeding en de manier waarop ze in hun jeugd behandeld zijn. En dat terwijl de ouders van deze gekwelde geesten vaak de beste bedoelingen hadden.

“Maar kinderen worden nu eenmaal niet geboren met een handleiding erbij, terwijl er wel een hardnekkige mythe bestaat dat ouders van nature weten hoe ze zich als vaders en moeders moeten gedragen.”

De Britse pedagoog en universitair docent Eva Hoffman spreekt met compassie voor kind én ouder. Samen met Margriet Schmitz-Darwinkel schreef zij ’Opvoeden vanuit het Hart’. Niet een handboek vol theorieën, maar een praktisch werkboek met oefeningen om meer kwaliteit in de opvoeding te brengen.

Veel volwassenen brengen hun kinderen groot als kopieën van zichzelf, maar dat doet weinig recht aan de eigen identiteit van hun zoon of dochter. Geef een kind zichzelf, is dan ook het motto van Margriet Schmitz-Darwinkel. Zij streeft er met haar bedrijf Happy Family Life naar om kinderen gelukkiger te maken, deels door zich op de ouders te richten.

“Want om te weten wie je kind is moet je eigenlijk eerst weten wie je zelf bent”, stelt ze. En de sleutel tot gedragsverandering bij kinderen ligt vaak bij de ouders.

Aanraken is vaak tien keer effectiever dan praten

Ooit werkte Schmitz-Darwinkel als manager en e-learning consultant in het bedrijfsleven. Maar ze schoolde zichzelf om richting het werkveld van ouder- kind relaties. Zo volgde ze onder meer een opleiding tot hart-focus trainer. Eva Hoffman kwam daarbij als docente op haar pad. Beiden zijn ouders, Hoffman ook al grootmoeder.

Hoffman ziet ouderschap als een baan die je alleen in de praktijk kunt leren. “Maar als je niet reflecteert op de ervaringen die je daarbij opdoet dan loop je het risico steeds dezelfde fouten te maken.”

Achttien thema’s in het boek stimuleren ouders te kijken naar de manier waarop ze hun ouderschap invullen, de effecten daarvan en de mogelijkheden om het anders aan te pakken. Wil je je kind motiveren of zet je het onder druk via smeken, dwingen, omkopen of uitdagen? En ben je je bewust van de effecten van negatief taalgebruik?

De oefeningen in deze publicatie vormen een hulpmiddel voor kwaliteitsverbetering. Soms zijn het overdenkingen alleen voor de ouder, soms opdrachten met het kind samen. Motiveren kan bijvoorbeeld door een kind zijn eigen doelen te laten formuleren of samen een beloningssysteem op te stellen. En in plaats van te zeggen wat niet mag kun je ook positieve instructies geven. Niet alleen de kinderen, maar ook de ouders kunnen daar gelukkiger van worden.

Een van de grootste valkuilen van ouders vinden de auteurs dat ze alles willen uitleggen aan de jongsten onder ons en graag beter willen weten wat goed voor hen is. Maar daarbij laten de volwassenen weinig ruimte voor antwoorden en oplossingen van de kinderen zélf. Opvoeden wordt vaak als eenrichtingsverkeer opgevat.

Maar oud en jong kunnen juist van elkaar leren.

In plaats van onmiddellijk met een antwoord klaar te staan zouden ouders kunnen beginnen met naar hun kinderen te luisteren. Die krijgen daardoor de ruimte om hun eigen wensen en ideeën te formuleren. Vervolgens kunnen ouders en kinderen gezamenlijk conclusies trekken.

Door meteen oplossingen aan te dragen spreken opvoeders de jeugd niet aan op hun eigen wijsheid en krijgen kinderen ook niet de kans deze te ontwikkelen.

“Veel ouders zijn totaal verrast als er in de puberteit opeens niet meer met hun kinderen te praten valt, maar daar is wel wat aan vooraf gegaan”, meent Eva Hoffman. Mensen lopen bij het opvoeden aan tegen hun eigen onvolkomenheden en onopgeloste problemen.

Ouders zouden hun voordeel kunnen doen met de spiegel die hun nakomeling hen voorhoudt. Het gedrag van een kind zegt vaak iets over het kind zelf, maar het is net zo vaak een reactie op het gedrag van de ouders. Men kan uitsluitend streven naar een verbetering in de ouder-kind relatie, maar ook het ouderschap aangrijpen als kans om zichzelf te ontwikkelen.

Schmitz-Darwinkel en Hoffman gaan er vanuit dat mensen blijer worden als ze niet alleen hun verstand gebruiken bij het opvoeden, maar ook hun gevoel en intuïtie.

Het hoofd krijgt in onze samenleving veel aandacht maar het hart komt daarmee weleens in de verdrukking. De oefeningen in ’Opvoeden vanuit het Hart’ zijn dan ook niet alleen maar gericht op een verandering in mentaliteit, maar ook op bijvoorbeeld knuffelen, stoeien en masseren.

Schmitz-Darwinkel: “Aanraken is vaak tien keer effectiever dan praten. Bovendien is wetenschappelijk bewezen dat een mens doodgaat zonder lichamelijk contact”.

Een andere suggestie is om een ontspanningshoekje in te richten. Daar kunnen ouders dan samen met hun kind naar de cd luisteren die bij het boek geleverd wordt. Onder het rustgevende geluid van de zee en een meditatief deuntje neemt Isa Hoes de luisteraars mee op reis in de fantasie. Samen met het boek kan ouderschap nu één grote ontdekkingsreis worden.

Plaats een reactie

Je email zal nimmer op deze site vertoond worden noch met anderen gedeeld. Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

*
*

Comment spam protected by SpamBam
(2693 spam filtered)

Blog WebMastered by All in One Webmaster.